Здравейте! Аз съм Вяра Иванова - вокалист, автор на песни и преподавател по съвременно пеене.

Когато не щурея със сина си, можете да ме намерите да пиша песни, да преподавам или да записвам музика в студиото ми в гр. Пловдив. 

Завърших музикалното си образование във Великобритания: бакалавърска степен от иновативната британска програма за съвременна музика на University of Strathclyde и диплома със специална награда за Най-успешен студент по музика от програмата за поп музика в Stevenson College Edinburgh

 Имах честта да получа дипломата си не от кой да е, а от Джон Лорд - кийбордистът на Дийп Пърпъл, който на същата церемония получи почетна титла от нашия колеж.

Думите, с които ми подаде дипломата,           

 "Няма "велики" и "невелики", аз и ти сме музиканти и сме на тази сцена с една и съща цел - да служим на Музиката. Служи на Нейно Величество добре!" са нещо, което си припомням в края на работния ден.

Старая се всеки ден да си правя разбор - "Днес служих ли добре на Музиката?" 

Преподавателската си дейност започнах почти на шега, във Великобритания. Барабанистът на групата ми, като много рок барабанисти, имаше затруднения с музикалната теория - гами, интервали, солфеж. Оставахме след часовете, за да му обяснявам и в един момент той започна да води свои познати, които също имаха нужда от помощ с подготовката за годишните изпити. Освен на него, помагах на певци от класа ми да си разучават песните, и продуцирах всеки, който имаше желание да записва авторска музика, а нямаше нужната техника. Така, с препоръки от различни музиканти, се сдобих с първите си ученици по музика и първите клиенти на студиото си, още преди да завърша. Тук трябва да спомена ръководството на нашия колеж, без чиято подкрепа и щедростта им в споделяне на знанията, едва ли щях да имам мотивацията и да намеря куража да преподавам. Примерът, който получих от тези изключителни музиканти и преподаватели,  "искрата", която запалиха у мен са неща, които се опитвам да предам на своите ученици.

Като много "самоуки" изпълнители, аз също съм натрупала професионалния си опит в различни формации, посредством разнообразни ангажименти - от корпоративни празненства през неделни гигове в Пица експрес, сватби, домашни концерти, звукозаписни сешъни и турнета. В търсенето си на знание - за гласа, за композиране и продуциране на съвременна музика, постепенно стигнах и до академичната среда. Предполагам затова на мен също ми беше трудно да възприема преподавателската си дейност като нещо сериозно в началото. Едва след като учителят ми по оркестрация ме покани да преподавам в Кралската академия в Глазгоу, се замислих, че щом той вижда у мен нужните качества, значи може би си струва да развия потенциала, който имам, за да бъда от полза на други вокалисти и автори.

Като музикант съм участвала в различни музикални проекти във Великобритания и Европа, ръководих българска вокална група в Глазгоу. Участвала съм в организацията на местни и международни фестивали.


Мисля, че за всеки музикант е много важно да намери своята ниша и да изгради мрежа от професионални познанства.

Щастлива съм, че все още имам възможност да работя като студиен музикант с британски продуценти и композитори на филмова музика, с които имаме дългогодишни професионални взаимоотношения.  

Като вокалист, басист и автор с групата си WYMN записах и продуцирах първото EP на групата, което предизвиква интереса на EMI Portugal - първото ни докосване до голям международен лейбъл. 

Освен с индивидуално преподаване в момента се занимавам със създаване и продуциране на материали за самообучение, вокални загрявки, както и различни специализирани обучения за вокалисти.

 

Моите ученици са много различни, имат различни интереси, различни цели в музиката. Оттам - и подходът е различен.

Ако човек е дошъл с желание да се разтовари, целите ни са да получи точно това. Има хора, които имат своите професии извън музиката - хирурзи, зъболекари, адвокати, спортисти... Тяхното желание е да развият слуха си и да придобият техниката, която да им помогне да пеят за удоволствие. Все по-чести посетители на студиото са бъдещи младоженци или просто хора, които искат да изкажат благодарност на някого с музикално изпълнение.  

Всеки урок във вокално студио "Вяра Иванова" е индивидуален съобразен с ученика, така че теоретичните познания и практическите умения да вървят ръка за ръка, и да подпомагат развитието на вокалиста като изпълнител, и музикант. В работата си с вокалисти подхождам холистично, използвайки различни музикални и психологически дисциплини.
За мен е важно да възпитам самостоятелност, трудолюбие, колегиалност и реална преценка у своите ученици, за да ги подготвя за предизвикателството наречено "призвание музикант".    

 

Според интересите и целите на ученика, освен вокална техника, в уроците включваме и:​​​​​​

  • музикална теория 
  • писане на песни     
  • солфеж     
  • логопедични упражнения     
  • вокална терапия     
  • писане и аранжиране на текст    
  • вокални аранжименти     
  • пиано, китара, бас китара за начинаещи     
  • продуциране в дигитална среда    
  • работа с музикантската нагласа    
  • преодоляване на сценично притеснение     
  • автогенна тренировка за вокалисти     

 

Има хора, които ползват писането на песни като терапия. Целта ни е да създадем едно безопасно пространство, в което те да могат да получат нужната подкрепа, за да изразяват себе си и да постигнат търсения баланс. 

Разбира се, най-голямата част от моите ученици са вокалисти и автори, които се стремят към, или вече са на, голямата сцена. В тези случаи изискванията ми са други, защото подобни амбиции носят със себе си едно друго ниво на музициране, самодисциплина и отговорност към таланта.

Комплиментът, който ме радва най-много е

"Вяра, твоите ученици звучат като ... себе си!"

Това е моята мисия - да създам среда и да дам средствата, с които ученикът да се запознае с гласа си, да приеме и заобича това, което го прави различен, разпознаваем, за да може да постигне свободно музикално изразяване. Това е в основата на нашия пълноценен живот като музиканти. 

Работя с ученици на възраст над 10г., с различни умения, интереси и цели - от абсолютно начинаещи, през учащи в музикални учебни заведения до професионални музиканти.

Изискванията ми към учениците са съобразени с нашия предварителен разговор.

Ако Вашата цел е да разпускате с музика, да се забавлявате - моята цел в работата с Вас ще бъде да направим това възможно за Вас.

Ако имате амбиции в музиката, искате да кандидатствате в музикално учебно заведение или да станете професионален изпълнител, изискванията ми ще са съобразени с тези Ваши амбиции - ще искам да репетирате самостоятелно, да спазвате вокална хигиена, да подготвяте самостоятелните си задачи, да се интересувате от своето развитие като музиканти и вокалисти. Ако работим заедно, това предполага взаимно уважение, доверие и коректност. 

Нямам възможност да работя с

  • хора, които имат амбиции и искат резултати, но не отделят нужното време за самостоятелна репетиция между уроците,
  • хора, които неглижират съветите ми относно техника и репертоар,
  • хора, които са некоректни и неуважителни.

 

 

Не е задължително да имате опит като вокалист, музикално образование, или амбиции за музикална кариера, за да работим заедно. Имам опит в работата с 

  • професионални вокалисти,  
  • с автори на песни, работещи в различни лейбъли, 
  • с абсолютно начинаещи, 
  • българоговорящи, живеещи в чужбина,
  • англоговорящи, живеещи в България,
  • с вокални групи, 
  • с хора, които ползват пеенето и писането на песни като терапия. 

Ако сте музикален и имате желание да работите по развитието на потенциала си, свържете се за вокална консултация.

Информация за родители

 Ученици под 10г. възраст са добре дошли на прослушване и биха могли да бъдат приети за обучение, според уменията, музикалността и способността да работят самостоятелно. Ако епидемиологичната обстановка позволява, плануваме да организираме вокална група за деца от 6 до 10г. възраст през  учебната 2021/2022 година . Ако имате интерес, пишете ни, за да Ви информираме относно организацията.

Информация за родители на вокалисти на възраст между 10-18г. възраст:

Колко урока е нужно да взима детето ми седмично? 

Това зависи от целите, които ученикът има в музиката. Ако иска да пее за разтоварване, бих препоръчала един урок седмично с ежедневно разпяване + 2 дни седмично самостоятелна работа по упражненията и репертоара.
За ученици, които искат да се развиват професионално с музика, да се явяват на конкурси и други изяви, е необходима по-сериозна подготовка. Това е в сила и когато е нужно да работим по промяна на навици, които пречат за леко вокализиране (ако ученикът си е създал навик да пее с прекомерна сила, ако използва прекомерно глотална или фрай атака, ако има трудности с интонирането, прихванати маниеризми, трудности с произношението на определени звуци и т.н.). В тези случаи препоръчвам не по-малко от 2 часа седмично, като освен това е препоръчително ученикът да прави вокална загрявка ежедневно и да репетира самостоятелно поне 4 пъти седмично. 


Възможно ли е да присъствам на час? Ако ученикът се притеснява да остане сам по време на първия урок или има нужда от техническа помощ, може да се направи изключение. Извън това, не се препоръчва присъствието на родител - разсейва и ученика, и учителя. Присъствието на външен човек по време на разучаване на нова техника или репертоар доказано натоварва психически учебния процес, като намалява склонността на ученика да пробва нещо ново или трудно, а страхът от правене на грешки при вокалистите много лесно се трансформира в притеснение от сцена или трайно нежелание да се пробват развиващи гласа и уменията дейности като творчество, импровизация, развиване на артистичността и музикантската нагласа, работа в непозната среда и т.н.

Важно: По време на урока е недопустимо намесването на трети лица, под формата на коментари, забележки, демонстрации, липса на търпение, или груб език към ученика. 

В днешно време хората имат различни разбирания за родителство, педагогика, музициране и развитие на детския глас, затова държа да отбележа, че моите НЕ включват подобно отношение. Като човек и като преподавател не се чувствам комфортно да съм свидетел на подобно отношение и не бих могла да работя пълноценно в такава натоварваща среда. Ако държите да присъствате на уроците, да контролирате начина на преподаване, да водите бележки вместо детето си или да му пишете домашната, да правите избора на репертоар, или ако сте склонни да се намесвате с коментари, демонстрации и забележки, аз не съм преподавателят за Вашето дете. 

Държа да подчертая, че мнозинството от родителите, с които имам щастието да работя не попадат в тази категория.
Но поради нежеланието ми отново да бъда поставяна в такива ситуации, чувствам, че е редно да информирам предварително, за да прецените и да сравните моите изисквания с това, което вие имате като очаквания. Благодаря!

Нужно ли е детето ми да посещава уроци по пиано?  Би било чудесно, ако детето Ви има интерес към пианото, но не е задължително. Не всеки вокалист има желание да свири на инструмент, и въпреки че би било изключително полезно, не го препоръчвам, ако детето не проявява същински интерес. Какво значи това? Значи детето да има нужда да свири, без някой да го подканя, да композира мелодии, да проявява интерес към импровизация или да си акомпанира, когато репетира песните си. Досега съм работила с много вокалисти, които носят в себе си дълбок комплекс от това, че години наред са "ходили на пиано", по желание на родителите си, но реално не могат да свирят на пиано. Ако детето Ви проявява интерес и можете да си позволите допълнителни уроци, е чудесна идея. 
Задължително ли е детето ми да ходи на конкурси? Категорично не. На конкурси ходят само подготвени за това ученици, които сами изявят желание за това. Много малка част от моите ученици изявяват желание за конкурси.

Възможно ли е да работите по солфеж с детето ми? Да, използваме иновативна система за преподаване на солфеж, като освен заниманията в рамките на урока по пеене, имаме и солфежен клас, към който ученикът може да се присъедини. Предстои организиране и на други класове, в които моите ученици по пеене ще работят заедно, за да развиват своите музикални умения и творчески потенциал.

Какво е нужно да подготвим за онлайн урок? Повечето приложения и платформи за онлайн обучение могат да се ползват с настолен компютър, лаптоп или таблет. Би било добре да тествате бързината на интернет връзката си преди урока, както и да изпробвате дали работят микрофонът и камерата. С някои приложения, като Скайп е добра идея да пускате инструменталите, с които ще се работи от друго устройство, примерно, ако ползвате Скайп на компютър, можете да пускате инструменталите на телефон/ таблет, за да има добър баланс между инструментала и гласа.

Образование:

  • BA(Hons) Applied Music, University of Strathclyde, Glasgow, Великобритания - Contemporary vocals & Songwriting
  • HND  Popular Music Performance, Stevenson College Edinburgh, Великобритания - Popular Performance (Vocals)
  • ABRSM Music Theory Grade 5 with Distinction
  • Clinical and Child Psychology (University of Edinburgh)
  • Songwriting (Berklee College of Music Online)
  • Classical Music Composition (National University of Singapore)
  • Estill Training
  • Mastering Musical Theatre (Vocal Process, UK)
  • Vocal Health First Aid (Vocal Health Foundation, UK)

  • SOVT technique specialist

  • Blues & Jazz Vocals masterclass with Diane Reeves

  • Blues & Jazz Improvisation with Warren Wolf

 

 

     

     

     

    Освен като вокален педагог имам опит като:

    комерсиален вокалист - соло и с групи, сешън вокалист, 

    ръководител на вокални групи, 

    top line writer, 

    songwriter, текстописец, вокален аранжор и продуцент,

    звукорежисьор,  

    организатор на турнета и фестивали,  

    автор на помагала и онлайн обучения,  

    член и доброволец на Musicians Union, ISM и The British Voice Association 

    Поддържам идеята за "life-long learning" (учене за цял живот).

    Държа на своята информираност и кариерното си развитие като музикант, и преподавател.  

    Член съм на PRS, MCPS и PPL като автор, изпълнител и продуцент , посещавам и разработвам международни и онлайн семинари по съвременно пеене, писане на песни, аранжиране, студийна работа, педагогика и психология на музикалното изпълнение.