Summer Issue 0421

Небцето 

от Вяра Иванова

Какво е и защо е от значение за нас вокалистите? 

 

Случвало ли ти се, когато едновременно говориш и ядеш, или пиеш нещо, да се задавиш? Да? Значи знаеш, че подобно задавяне може да ти „излезе през носа“, буквално. 

Но защо не се задавяме всеки път, когато консумираме храна или напитки? Защото имаме небце, което освен при преглъщането, има значение при говоренето и пеенето. 

Какво представлява небцето, какви са неговите части и къде да го открием? 

На картинката виждате обозначени твърдо небце (hard palate), меко небце (soft palate) и "мъжец" (uvula). Твърдото небце е все едно "тавана на устата", а тъканта, която се спуска като завеса от твърдото небце и завършва с увулата е мекото небце.

Може би сте чували понятието „позиция“, когато говорим за пеене. 

Небцето има няколко позиции. 

При високата позиция на небцето ( изображение№3) имаме преграждане на носната и устната кухини. Това предпазва от опасността твърда храна или течност да попаднат в носа, когато преглъщаме. Можеш ли да си представиш как ще повлияе такава позиция на звука? Правилно, ще имаме устен  резонанс.  Когато небцето е в ниска позиция ( изображение№1), можем да дишаме през носа, със затворена уста. Как обаче ще повлияе позицията върху звука? Точно така - звученето ще е неприятно носово. Има, разбира се, и средна позиция  ( изображение №2). За нея – малко по-късно. 

Ролята на небцето в пеенето е на „стабилизатор“ на гласа и усилвател на звука. Често, преподавателите описваме небцето като опънато платно на лодка, което служи като трамплин за звука, преди да напусне устната кухина. Неслучайно на латински терминът е velum (платно, завеса). 

Защо е важно вокалистът да умее да свързва звука, който търси с позицията на небцето?

Защото, когато умеем да упражняваме контрол върху позицията, можем да пеем с минимално усилие в областта на гърлото и въпреки това да имаме достъп до целия си диапазон и до различни динамики. 

Един от най-често срещаните проблеми, пред които се изправяме преподаватели и вокалисти е първо да се научим да разпознаваме небцето като част от своето тяло. За разлика от други части на тялото, като примерно пръстите, раменете, езика, небцето е трудно за изолиране. 

Един начин, който помага на вокалиста да усети небцето е като се престори, че хърка. Пробвай и ще усетиш как нещо „пърха“ назад в гърлото ти. Това именно е мекото небце. Ако се опитаме да го усетим с език, ще видим, че повърхността е мека. Твърдото небце можем да усетим като прокараме език по „тавана“ на устата. Повърхността е твърда. Пробвай! 
Разбира се, освен тактилно, можем да се запознаем с небцето и визуално – като огледаме устата и гърлото си с огледалце. 
Важно е да сме сигурни, че усещаме именно промяната на позицията на небцето. Тъй като частите на вокалния апарат не съществуват изолирано, това упражнение може да е трудно за един начинаещ вокалист. Възможно е той или тя да си мислят, че променят позицията на небцето, а всъщност да променят позицията на езика. Затова е важно да се следи не само "усещането", но и качеството на тона, и да бъдат нанасяни корекции, когато е необходимо.

След като се „запознаем“ с небцето, с моите ученици пристъпваме към упражнения, които спомагат за волево намиране на трите позиции. Постепенно започваме да работим по установяване на връзката между звук и позиция, за да може вокалистът да анализира музиката, която слуша правилно и съзнателно да избира позицията, с която пее. 

Кои са вашите любими упражнения за намиране на трите позиции на мекото небце? Кое ви е най-лесно или най-удобно, и кое е предизвикателство за вас?

Leave a comment

Add comment