ISSUE 42021

Бърз вокален съвет #1

Тихата репетиция

от Вяра Иванова

Последнитe няколко месеци са предизвикателство за всички ни, но ето, че пролетта е съвсем наблизо, дните стават по-дълги, по-слънчеви и топли. За хората, които учат музика или се занимават с музика професионално, последната година беше изпълнена с много неизвестни. Социалната дистанция изискваше спиране на концертите, а липсата на изяви за музикантите доведе до преминаване към онлайн такива, отдаване на студийни проекти, или започване на работа в съвсем друга сфера.

Създадената рутина неизменно се промени. За много вокалисти това доведе до излизане от обичайния ритъм на работа и постепенна загуба на форма. 

 

Въпреки трудностите на този период обаче, можем да използваме старата максима за лимоните и лимонадата – когато сме принудени да сме у дома, когато нямаме изяви на сцена, можем да използваме времето за подготовка, за записване на тези „отлежаващи“ по хард дисковете проекти, за подбиране на нов репертоар, за писане на песни, за развитие на гласа... 

Тук съм, за да ви помогна с последното. 

Ако липсата на изява на сцена ви е демотивирало и забелязвате, че гласът ви не е същият – нямате същия контрол, изгубили сте част от диапазона, или някои от певческите рефлекси, не унивайте! Имам решение за вас! 

Нашият месечен абонамент „Моята вокална загрявка“ има точно тази задача – да помага на вокалистите да загряват разумно, да си създадат рутина и да поддържат форма. 

Ако желаете да научите повече за абонамента, ето линк

Бърз вокален съвет: 

Знаете ли, че един от най-ефективните начини за репетиция е ... тихата репетиция? 

Това е чудесен начин да тренираме мускулите в изолация, без да се разсейваме от звука, дали той е „красив“ или не. Обичайно вокалистите са толкова фокусирани върху това, дали харесват звука на гласа си, че пропускат да забележат какво правят с мускулите. А понякога, особено, когато говорим за техники за напреднали като белт, звукът не е красив. Не е красив, но работи за песента. 

Как използвам тихата репетиция на практика? 

Ако усетя „задиране“, когато пея високо, или с повече сила, това за мен е знак да оставя звука настрана за момент. За няколко минути ще използвам текста на песента, която репетирам, но ще го пея без звук (все едно учителката ми е казала само да си „отварям устата“ в училищния хор). Докато си „отварям устата“, според думите, аз ще издишвам с максимална ретракция на гласните връзки. По този начин ще тренирам контрола върху фалшивите гласни връзки и „високите“ ноти ще станат „удобни“ и лесни, ще пея чисто и точно.

Разбира се, в крайна сметка, ще трябва да репетирам и „на глас“, не само наум, за да мога да предам емоцията на песента, което е нашата крайна цел като вокалисти, но фалшивите гласни връзки, мекото небце, езика, и т.н. имат своята връзка с начина, по който звучим и лекотата, с която вокализираме. Затова изолирането на мускулите е добре да стане част от нашата вокална репетиция, наравно със загряването и работата по репертоара.

Свържете се с нас, ако имате нужда от вокална консултация или от упражнения, които да използвате за ежедневна вокална загрявка. 

Успех! 

Leave a comment

Add comment